Iedere maand schrijf ik een blogpost over één bijzonder educatief project, waaraan ik een bijdrage geleverd heb. Voor de blogpost van juni heb ik gekozen voor een project waarmee ik nog steeds bezig ben. Voor Kunstgebouw werk ik dit jaar mee aan negen verschillende erfgoedprojecten.
Wat is erfgoed? En hoe bepaal je of iets erfgoed is? Weet je dat je in de gemeente Katwijk nog steeds sporen kunt vinden van de Tweede Wereldoorlog? Weet je wat sleuteldorpen zijn? En heb je wel eens gehoord van ‘waaltjes’? Dit zijn zomaar een paar vragen waarop je in de erfgoedprojecten antwoorden vindt. Heel interessant! (Nieuwsgierig naar de ‘waaltjes’? Kijk onderaan deze blogpost!)
Korte achtergrond
Het ministerie van OCW startte zeven jaar geleden met het landelijke programma Cultuureducatie met kwaliteit (CMK). Dit programma is bedoeld om scholen en culturele instellingen te ondersteunen bij het geven van goed cultuuronderwijs. In Zuid-Holland is Kunstgebouw penvoerder van het programma CMK. Kunstgebouw biedt alle gemeenten die deelnemen begeleiding en advies bij de realisatie van de plannen voor cultuuronderwijs. Daarnaast ontwikkelt Kunstgebouw binnen CMK op verzoek educatieve projecten.
Aandeel Typisch Pitti
In december 2019 kreeg ik het verzoek van Kunstgebouw om de auteurs van negen verschillende erfgoedprojecten te begeleiden. Om mee te denken met hun concepten, inhoudelijk kritisch te kijken naar de lessen (bijvoorbeeld naar de haalbaarheid van verschillende werkvormen) en hun lessen te redigeren. Een mooie uitdaging: ik werk steeds samen met andere auteurs om prachtige erfgoedlessen voor het basisonderwijs te verzorgen.
Zo begeleidde ik een auteur die lessen maakte over erfgoed in Zwijndrecht. Ik was betrokken bij het erfgoedproject rondom Hendrik-Ido-Ambacht en leerde veel over de gemeente Katwijk in het project Oorlogssporen (te vinden op www.canonvankatwijk.nl). En vier van de negen projecten gaan over erfgoed op het eiland Goeree-Overflakkee.
Titel lesmateriaal: Negen verschillende erfgoedprojecten, dus negen verschillende titels
Periode: december 2019 – december 2020
Opdrachtgever: Kunstgebouw
Doelgroep: groep 3 tot en met 8
Middelen: handleidingen voor leerkrachten
Bijzonder: In 2019 deed ik voor Kunstgebouw de eindredactie voor enkele handleidingen van projecten uit de programma’s Kijk|Kunst en Doe|Kunst. En van het een komt het ander!
Meer informatie: kunstgebouw.nl (De erfgoedprojecten zijn niet op één pagina te vinden. Ze staan vaak op de sites van de lokale instellingen.)
Dit is een werkblad uit de erfgoedlessen rondom Hendrik-Ido-Ambacht. Waaltjes zijn stenen die vroeger in de steenfabrieken langs de rivier De Noord gemaakt werden.