Niet al mijn werk levert geld op. En dat hoeft ook niet, wat mij betreft. Deze maand vertel ik over mijn vrijwilligerswerk voor Stichting Piëzo. Voor deze stichting geef ik les aan nieuwkomers in Nederland. Inmiddels heb ik twee verschillende groepen begeleid. In deze blogpost vertel ik hoe ik wekelijks mijn kennis en kwaliteiten op een heel bijzondere manier kan inzetten.
Ongeveer een jaar geleden zocht ik contact met Piëzo om vrijwilligerswerk voor hen te gaan doen. Waarom? Om meerdere redenen. Om de tijd die ik over had nuttig te besteden. Om meer sociale contacten te hebben buiten de deur. (Zzp’er zijn, heeft vele voordelen, maar een nadeel voor mij is vaak de ‘eenzame’ kant.) En bovenal omdat ik andere culturen interessant vind.
Juf, jij lief!
In december 2019 begin ik als vrijwilliger van een groepje dames. Een heel diverse groep. Ze verschillen in leeftijd, in land van herkomst en ze zijn ook niet allemaal even lang in Nederland. Sommigen spreken een paar woorden Nederlands, anderen kunnen zich prima uitdrukken in onze taal. De vrouwen hebben één ding gemeen: ze zijn moeder en hebben minimaal één kind in de basisschoolleeftijd. En ze willen graag weten hoe het er op de school van hun kind aan toegaat, want het Nederlandse onderwijssysteem is toch echt heel anders dan het onderwijssysteem in het land waar ze vandaan komen. Wat is eigenlijk een ib’er? Hoe moet ik dit rapport lezen? Wat staat er precies in deze nieuwsbrief? Hoe voer ik een tienminutengesprek met de leerkracht? En hoe kan ik mijn kind thuis het best helpen met huiswerk?
Op vrijdagochtend komen alle schoolse onderwerpen aan bod. En ik heb net zoveel vragen als zij. Hoe werkt het onderwijssysteem in hun land? Hoe lang zijn zij zelf naar school geweest? In welke vakken waren zij goed? We leren van elkaar en met elkaar. Gaandeweg leren we elkaar beter kennen en hebben we het stiekem ook over niet-schoolse zaken. We leven met elkaar mee, wisselen recepten uit, we lachen en hebben het gezellig met elkaar.
Een keer besteedde ik een deel van een les aan het belang van het geven van complimenten. In Nederland vinden we het normaal om kinderen te motiveren door complimenten te geven. Dat is niet overal vanzelfsprekend. Voor deze les schreef ik voor alle cursisten individueel een compliment op. Natuurlijk kreeg ik daarna ook complimenten terug: ‘Jij ben erg doordachte iemand’ en ‘Juf, jij lief!’
Taallessen voor beginners
Vanaf september 2020 ben ik gestart met een nieuwe groep. Op maandagochtend geef ik taalles aan nieuwkomers in Nederland. Mijn groep bestaat uit ongeveer 11 personen, vrouwen én mannen. Ze zijn allemaal nog maar kort in Nederland en willen Nederlands leren. Ik werk deels met de methode Spreektaal. In deze methode komen herkenbare onderwerpen aan de orde: familie/vrienden, eten/drinken, dag/tijd, wonen, vrije tijd, reizen, het weer etc. Het is belangrijk om veel te oefenen met spreken. Grammatica en spelling komen later wel. Dus, we kletsen wat af. Met handen en voeten als dat nodig is. En soms heeft google translate ook een cruciale rol.
Onbetaalbaar
Niet alles wat je doet, hoeft geld op te leveren. Wat dit werk wél oplevert, is met geen munt te betalen:
- Je bent nooit te oud om te leren.
De oudste dame van de groep, 73 jaar, woont hier pas een paar weken. Ze wil graag Nederlands leren spreken om met haar kleinkinderen te kunnen praten.
- Altijd blijven doorzetten.
Ook als je leven een hel is, omdat je je familieleden mist die in een ander land wonen (en je ze niet kunt opzoeken vanwege corona!) of omdat je binnenkort wellicht Nederland uitgezet wordt, geef je niet op. Iedere week zet iedereen zich volop in om zich beter te kunnen aanpassen in Nederland.
- Dankbaarheid
Na iedere les overladen de cursisten mij weer met bedankjes. Ik heb geen idee waarom. Ik bedank ze iedere week terug.
Dit prachtige bloemstukje staat sinds een paar weken bij mij thuis op tafel. Het is een cadeautje dat ik gekregen heb van een cursist van Piëzo, die hier op bezoek kwam. Groen en oranje: perfect passend bij de kleuren van mijn huiskamer. Tijdens de lockdown in het voorjaar videobelden we af en toe, omdat de lessen niet doorgingen. Zij had mijn inrichting goed bekeken én onthouden.
Juf, jij lief? Jullie ook lief!
Titel: taalvrijwilliger
Periode: december 2019 – heden
Opdrachtgever: Stichting Piëzo
Doelgroep: nieuwkomers uit alle landen van de wereld
Middelen: fysieke taallessen
Bijzonder: Dit werk levert meer voldoening op dan ieder ander project waaraan ik het afgelopen jaar gewerkt heb.
Meer informatie: https://stichtingpiezo.nl